onsdag den 30. november 2011

Fotografiet som medie

29. september og 26. oktober

Vi lærte om, hvordan man kan bruge foto som medie. Vi fik som opgave, at vi, i grupper, skulle gå ud og tage billeder som så skulle høre ind under forskellige kategorier. Der var mange forskellige kategorier og det var op til os selv at tolke, hvordan billederne, indenfor hver kategori kunne se ud. Jeg lærte at tænke når jeg tog et billede, både før og efter. Gruppearbejde gjorde at vi talte meget om billederne og vi diskuterede og argumenterede for hvorfor vi mente at netop det billede hørte ind under en bestemt kategori.
Inden vi skulle ud på opgaven fik vi nogle tips og grundbegreber på plads, som vi så kunne benytte os af. Det var begreber som de forskellige kameraperspektiver, synsvinkler og komposition samt hvilke virkning de havde. Det meste var noget jeg i forvejen vidste, da jeg har haft mediefag B i gymnasiet, men det var fint lige af få det opfrisket.
Under selve opgaven skulle vi fokusere på at fortælle noget gennem et billede og vi skulle være bevidste omkring de forskellige virkemidler vi brugte.


Her er vores bud til kategorien ”Et særligt rum Vi snakkede meget om, at grenene rundt om billedet var det der gjorde til et rum. De er i forgrunden og de er derfor med til at give billedet perspektiv.
Manden på billedet er med til at gøre det til noget særligt og personligt. Han er med til, sætte tankerne i gang hos modtageren. Hvad laver han der? Bor han der? Hvad læser han? Hvorfor er han alene?
Vi lavede billedet lidt lysere for oven samt ændret lidt på farverne så de blev mere ’varme’. Det skabte desuden en kontrast mellem den grønne og den røde farve. Farverne fra 2/3 og op er stærkest, da det er den del af billedet vi gerne vil have modtageren til at fokusere på.
Desuden er billedet taget på Sydhavn – der var der mange der ikke troede på, og vi mener derfor, at det er et helt særligt rum vi har fundet.
Da det var helt op til os selv, hvordan vi ville tolke kategorierne kom der rigtig mange forskellige bud til hver kategori. Det var rigtig spændende at se de andres billeder, og høre om, hvorfor de havde valgt den enkelte kategori. I forhold til at bruge ideen i pædagogisk praksis er det helt sikkert en gode ide at lave forskellige kategorier. Kategorier som ’et særligt rum’, ’den lille detalje’, ’verden i farver - nu’, ’magt’, ’skønhed’ og ’hverdagsritual’ er alle sammen nogen man fx vil kunne bruge på et fritidshjem eller en klub eller et hjem for mennesker med nedsat funktionsevne. Det vil være forskelligt, hvordan brugeren vil tolke kategorierne og det vil give nogle forskellige og tankevækkende resultater. Det, at der er nogle kategorier mener jeg, er en gode ting, da det fremmer kreativiteten – man skal tænke over tingene – man skal ikke bare tage et billede.
Noget af det særlige der er ved fotografi som medie er, at det kun er et enkelt øjeblik man viser. Man skal fange det helt rigtige øjeblik og hvis man ikke gør det, bliver billedet måske ikke som forventet.
Med billeder har man også mulighed for genoplevelse. I det pædagogiske kan man tage billeder af ting, ture, aktiviteter eller brugerens familie og alt dette kan være anledning genoplevelse af en episode og anledning til samtale.
Der kan være mange forskellige opfattelser og fortolkning af et billede, og dette kan give anledning til samtale og diskussion.
Man skal huske, at hvis man bruger billede som dokumentation i en institution, skal det overvejende være normalperspektiv. Her skal man ikke bruge fotografiske virkemidler, da man skal vise virkeligheden.

Her er et lille udsnit af vores billeder:

"Den lille detalje" (se om du kan finde den)

"Klæder skaber folk"


"Skønhed"


Ingen kommentarer:

Send en kommentar