onsdag den 30. november 2011

Multimedie

22 og 29. november

Vi arbejdede med at designe og producere vores eget spil i programmet Mediator. Mediator er egentlig et ret avanceret program, men jeg synes at selve opbygningen og funktionerne minder meget om Microsoft Word og Powerpoint. Jeg mener derfor, at de unge, når de har stiftet bekendtskab med de programmer, vil have bedre forudsætninger for at forstå, hvordan programmet fungerer.
Inden vi begyndte på produktionen af vores eget spil skulle vi lige have nogle begreber på plads. Begrebet interaktivitet er når spilleren har indflydelse på hændelsesforløbet. Vi lærte, hvordan en multimedieproduktion består af både lyd, billede, film animation og tekst.

Der er desuden nogle regler for, hvornår man kan kalde det et spil; Der skal være nogle regler og man skal modtage feed-back, når man foretager en handling i spillet. Der skal foregå interaktivitet – spilleren skal have indflydelse på, hvad der skel er spillets forløb og der skal desuden være et variabelt udfald. Spilleren skal føle sig følelsesmæssigt til spillet således at spilleren opnår positivitet ved succes og negativitet ved fejl.
Definition på spil:
”Et spil er en aktivitet, der udføres på baggrund af formelle regler og med henblik på en evaluering af deltagernes præstationer."

Den 29. november lavede vi vores spil færdigt hvorefter vi skulle afprøve hinandens. Målet med spillene var ikke, at lave et færdigt spil, men mere et eksperiment og et forsøg. Vi skulle prøve os frem. Vi havde som sagt ikke fået så meget vejledning i programmet så det var meningen vi skulle eksperimentere lidt med programmet, og selv finde ud af hvilke funktioner det havde og hvordan vi kunne bruge dem i vores spil. Vi kunne sagtens have brugt mere tid på vores produktion, men ideen var der og man kunne afprøve det.
Vores spil var blevet lavet som en bog, man gik ind i med tilhørende historie. Inde i den bog kunne man så på siderne vælge bane. Vores målgruppe var de yngre børn og noget der ikke hang sammen med dette var, at der var meget tekst. Teksten var med til at fortælle historien og instruktionerne. Her kunne vi have gjort det anderledes, at vi selv havde indtalt alt teksten og lagt den ind i spillet som en lydfil. Så kunne man trykke på en info-knap hvorefter historie og instruktion blev oplæst. Således kan man altså ramme den yngre målgruppe.
Vores spil udviklede færdigheder som hurtighed, tålmodighed men også læsefærdigheder og præcision. Man skulle være hurtig for at klikke på kagemændende og derefter bruge sin præsitionsevne til at føre dem ned til Benny’s mund. I anden bane skal man bruge sin tålmodighed, så man kan finde de 3 rigtige julekugler ud af 6. Man skal passe på, for en af dem sender en tilbage, så mam skal starte forfra.

Selve programmet var nok ikke et, jeg pt ville have mod på at afprøve i pædagogisk praksis. Men der er den mulighed, at man selv kan lave små korte spil eller præsentationer, der måske er henvendt til en bestemt gruppe børn. Man kan måske lave øvelser, der er målrettet, at børn samarbejder og på den måde får udviklet nogle bestemte færdigheder. Altså; man kan ved selv at lave et spil, der benyttes i pædagogisk praksis, selv bestemme, hvad der skal sættes fokus på. 
Vi snakkede om efterfølgende, at vi – med fordel – kunne have brugt mere tid. Vi brugte lang tid på at afprøve forskellige funktioner, inden vi gik i gang med at lave banerne i vores spil. Vi havde mange ideer, men vi vidste ikke, hvordan vi skulle udføre dem. Derfor gjorde vi det, at vi afprøvede nogle forskellige funktioner, og fandt ud af hvilke færdigheder vi selv havde indenfor programmet, hvorefter vi ud fra dette, fandt på ideer til vores bane. På den måde følte vi i højere grad at vi opnåede succes med programmet. Til at begynde med, havde vi en ide, til en bane, hvorefter vi opgav, da vi ikke vidste hvordan man lavede det. Det var ikke specielt motiverende, og det førte til, at vi blev trætte og irriteret. 
Med det vil jeg altså sige, at vi opnåede succes ved at sidde og eksperimentere og afprøve, vi fik udviklet vores håndværksmæssige færdigheder ved hjælp af formel læring – vi var i flow.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar