onsdag den 30. november 2011

Video – det levende billede

7. oktober
Film er et godt medie til at udtrykke sig igennem. Jeg læste blandt andet om en klub der havde haft fokus på mobning og sprogbrug. Her havde de lavet en film, som børnene havde fået lov til at udtrykke sig gennem. De havde lavet små scener, hvor de viste eksempler på, hvad man kunne blive ked af. Imens hele projektet stod på, havde pædagogerne opsat en boks med et kamera, hvor børnene når som helst kunne gå ind og fortælle hvad de mente om emnet, de kunne fortælle en historie, eller noget de selv havde oplevet.
Det synes jeg er et rigtig godt eksempel på, hvordan man kan udtrykke sig gennem film. Alle børn havde muligheden for at få sagt deres mening og når de efterfølgende så filmen, fik de også hørt hinanden.
Vi skulle også lave en film og kriterierne for denne skulle være, at den skulle sætte nogle tanker i gang hos modtageren og at den desuden skulle den indeholde elementer fra berettermodellen. Der skulle desuden være fokous på lys og så skulle den indeholde både reallyd og musik. Der skulle altså, så vidt muligt, være anslag, præsentation, uddybning, point of no return, konfliktoptrapning, klimaks og til sidst udtoning. 


Vores idé var egentlig god nok, men alt for tynd til at skulle indeholde så meget. I gruppen diskuterede vi meget, om modtageren ville kunne forstå vores pointe, desuden var vi lidt uenige om, hvor store vores skel mellem virkelighed og flash backs skulle være. Det vi fik kritik for efterfølgende var da også, at vi havde gjort det alt, alt for tydeligt og at man efter de første 30 sekunder havde forstået pointen. I gruppen havde vi haft lidt svære vilkår, da vi pga. ferie og sygdom kun havde været to til at filme optagelserne. Imens vi optog fik vi selvfølgelig diskuteret ideen, kom på noget mere, og var nødt til at ændre på nogle ting. Det førte til at vi ikke alle var klar over, hvordan hele filmens forløb præcis skulle være. Vi fik ros for vore redigering og det var da også det jeg havde fokuseret mest på, da jeg godt var klar over, at vores idé var ret tynd.
Inden vi gik i gang med storyboard og optagelserne blev vi sat ind i de filmiske virkemidler og hvilken virkninger de havde. I dette filmforløb lærte jeg ikke rigtig noget nyt da jeg har redigerede rigtig meget film i mediefag på gymnasiet. Dog fik jeg nogle gode ideer til, hvordan man kan bruge film til at udtrykke sig gennem, i pædagogisk praksis og det har fået mig til at tænke over, hvordan hvilke projekter og emner der ville være spændende at lave film om, sammen med børn.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar